donderdag 8 november 2012

Eetmeter



Als je wil afvallen of gewoon op gewicht wil blijven moet je naast sporten ook goed eten . Goed eten betekent trouwens niet dat je al het ongezonde (lekkere) eten moet laten liggen, als je er niet teveel van eet, is het helemaal niet erg.. Hier is een hele handige site voor: https://mijn.voedingscentrum.nl. Je kan je gratis aanmelden, dat betekent : geen dure dieetmethodes meer!! Als je alleen al een beetje 'stimulatie' van iemand krijgt, komt het helemaal goed..

Als je je hebt aan gemeld heb je toegang tot een BMI-meter, een caloriechecker en -wat ik heel erg leuk vind- de eetmeter.

Bij de eetmeter moet je invullen wat je die dag allemaal hebt gegeten, tot in elke pepernoot (die zijn namelijk per stuk 6 kcal!). Daarna kan je kiezen wat je van je eten wilt weten: de energie, het vet, het verzadigd vet,  de eiwitten, de koolhydraten of de vezels. Aan de rechterkant zie je dan hoeveel je van 'dat' ophebt. Ergens bovenaan staat 'adviezen'. Hierbij krijg je op basis van wat je gegeten hebt, je gewicht, lengte en leeftijd te zien wat je wel en niet goed doet. Ook zie je wat je meer en minder moet eten. De eetmeter gaat dus niet over je lichaamelijke inspanning, als je veel sport heb je nou eenmaal meer kcal nodig, daar moet je je dus niks van aantrekken. Daarnaast is de eetmeter is op maar één dag gebaseert... Het is dus alleen een richtlijn.

In de tabel zie je wat ik heb gegeten op 2 November, dat was een dag waar ik heel gezond gegeten heb... Maar volgens de eetmeter blijkt het dus helemaal NIET gezond te zijn. Voor mijn lengte, gewicht en leeftijd moet ik namelijk 1980 tot 2420 kcal eten, daarnaast is het verzadigdvet in mijn eten te veel. Ik moet meer graanproducten en minder zuivelproducten, vlees, hartige snacks en koekjes eten, haha.

De eetmeter laat je bewuster nadenken over je eten én het is ook nog eens leuk om intevullen! Probeer het gewoon een keer. :)

Liefs Ilse.





1 opmerking: