zaterdag 10 november 2012

Appeltaart - challenge excepted

Omdat m'n oma morgen komt om haar sinterklaassurprise te maken, vroeg m'n vader of ik samen met hem een appeltaart wou bakken... Vanmiddag zijn we begonnen, en dat ging niet zomaar...

M'n vader deed de inhoud
  1. 1 kilo goudrenetten
  2. 2 à 3 eetlepels kaneel
  3. 50 gram suiker (meer is lekkerder!!)
  4. 150 gram rozijnen (15 minuten laten weken)
  5. Azijn ( behoud van de mooie van de kleur appels) 

en ik het deeg.
  1. 150 gr. boter (meer is lekkerder!!)
  2. zo'n mix uit de winkel (we doen niet moeilijk),
  3. 2\3 van een losgeklopt ei

Het bleek uiteindelijk dat we te weinig deeg -dat deeg is zo lekker!- en teveel inhoud hadden. De enige oplossing was dat m'n vader met wat hulp van m'n broer een deel van de inhoud op 'moest' eten, terwijl ik het deeg zo mooi mogelijk over de bakvorm verspreidde (ik ben allergisch voor appels). Na een tijdje paste  het mengsel er perfect in -een deel kwam over m'n handen heen- en zijn we begonnen met de deeggreepjes (voor de ruitjes erop, 'omdat het er leuk uitziet'). Die moet je daarna met de overgebleven 1\3 van het ei bestrijken voor een 'mooie goud-gele glans'.. 60-75 minutjes op 180 graden in de oven en KLAAR!!

2 en een half uur later is dit het resultaat:




















+ jeukende handen (door de appels) & een misselijke familie...

Gelukkig mag ik hem wel opeten, omdat het stofje in de appels waar ik allergisch voor ben 'weg gaat' wanneer het gebakken is... MWAHAHAHA

Ben benieuwd hoe hij smaakt!!

Liefs Ilse.



1 opmerking:

  1. Wat leuk dat je dat met je vader doet! En ook nog fijn dat je hem dan mag opeten, zonder dat je ziek wordt van die appels. Ziet er heerlijk uit!:)

    BeantwoordenVerwijderen